Menedżerowie restauracji, czy zakładów mięsnych lub mleczarskich nie zawsze są w stanie w stu procentach ocenić, które warzywa oraz przetwory warzywne mają najwyższą jakość, a także czy są one świeże i wolne od chemii. Ponadto w natłoku obowiązków często po prostu nie mają na to czasu. Tymczasem to, jak smakuje danie, zależy nie tylko od przepisu, czy talentu kucharza, ale wynika również z tzw. łańcucha dostawy, czyli drogi, jaką pokonuje żywność oraz w jakiej formie jest ona dostarczana. Na drodze tej jest sporo wyzwań, dlatego warto zaufać lokalnym dostawcom warzyw, którzy są sprawdzeni na rynku i których doświadczenie jest nieocenione.
Najważniejsze są jakość i czas
Dzięki współpracy z dostawcami można m.in. zoptymalizować pracę, ponieważ w przypadku warzyw świeżych dostarczają oni produkty gotowe już do dalszej obróbki np. termicznej. Są one umyte i pokrojone, a także przygotowane według potrzeb oraz zaleceń klienta odnośnie gramatury. Plusem jest również to, że w przypadku lokalnych dostawców warzywa mają najwyższą jakość, ponieważ najczęściej sprowadzają oni produkty od sprawdzonych, lokalnych ogrodników, a nie np. z importu. Podobnie jest w przypadku past warzywnych, które służą do przygotowania wielu gotowych dań garmażeryjnych- np. krokietów oraz pierogów. Z kolei w przemyśle mleczarskim nieocenione są pasty owocowe, które wykorzystywane są jak dodatek do jogurtów smakowych, deserów mleczno-owocowych oraz smakowych serków.
Kolejną zaletą jest to, że warzywa oraz przetwory w błyskawicznym tempie dostarczane są do odbiorcy. Dzięki temu nie tracą na jakości. Dostawcy wiedzą bowiem, w jaki sposób odpowiednio przechowywać oraz transportować produkty spożywcze, by do końca zachowały one swoją świeżość. Dopilnowane są także wszystkie wymagane warunki sanitarne. To wpisuje się w ideę locavore, która zakłada, że odległość (liczona w tzw. żywnościokilometrach), jaką produkty muszą przebyć od dostawcy do odbiorcy, powinna być ograniczona do niezbędnego minimum. Dlatego im bliżej, tym lepiej. Zarówno jeżeli chodzi o produkty świeże, jak i już przetworzone.
W ten sposób niektórym właścicielom zakładów mięsnych oraz mleczarskich, a także restauratorom odchodzi szereg obowiązków, związanych ze sprowadzaniem i przygotowaniem produktów. Zaoszczędzony czas mogą wykorzystać na rozwój swojej firmy, czy poprawienie jej funkcjonowania. To z kolei wpisuje się w trend convenience, w którym kluczowa jest oszczędność na czasie i pracy w lokalu.
Jednak korzyści leżą nie tylko po stronie lokalnych dostawców warzyw. Decydując się na współpracę z nimi, wsparcie otrzymuje konkretna firma, która prowadzi działalność w pobliskim rejonie, dzięki czemu może się ona dynamicznie rozwijać i tym samym napędzać krajową gospodarkę.